poniedziałek, 3 stycznia 2022

KONKURS LITERACKI | WYNIKI

W końcu nadszedł wyczekiwany czas, by przedstawić wam nasze subiektywne oceny oraz wyłonić zwycięzcę II Edycji Konkursu Literackiego. Na samym początku pragniemy przeprosić za nieco długi czas oczekiwania na wyniki. Było to związane z życiem prywatnym, ponadto ze świątecznym szałem, a w moim przypadku (Saphira) także problemami zdrowotnymi. W następnej notce – zgodnie z regulaminem konkursu –  zostaną opublikowane prace konkursowe, by wszyscy mogli się z nimi zapoznać.

Chciałybyśmy także podziękować uczestnikom za wzięcie udziału w konkursie. 

Pragnę przypomnieć, że konkurs ma charakter zabawy. Ponadto, nasze oceny są jak najbardziej subiektywne, o czym należy pamiętać. 

Nie przedłużając, przechodzimy do sedna, czyli oceny trzech nadesłanych tekstów. Ach, no i wszystkiego dobrego w nowym roku!

 

UCZESTNICY KONKURSU – KOLEJNOŚĆ ALFABETYCZNA

Golden Eye

Sayuri

Sayuri 7


SKŁAD JURY KONKURSOWEGO – ZAŁOGA MZ

Nessa

Saphira


Bawiłam się naprawdę dobrze. Wierzę, że nie jako jedyna – i że więcej osób uśmiechnie się, kiedy będzie mogło zobaczyć wasze teksty. Mam nadzieję, że równie wiele przyjemności autorzy znaleźli w pisaniu. Ze swojej strony bardzo dziękuję każdemu z was; za czas, wysiłek i chęć wzięcia udziału w naszej małej zabawie.

~Nessa

 

Ocena tekstów była dla mnie niezwykle trudna, jak zawsze. Zazwyczaj staram się kierować tym, co dostrzegam jako zwyczajny czytelnik. Teksty były naprawdę dobre i czasem miałam problem z przyznaniem punktów. Mam nadzieję, że nikogo nie uraziłam, gdy pisałam o jakichś mankamentach.  Patrzyłam na Wasze dzieła z takiego punktu widzenia, jaki obieram na każdy tekst. Czytało się te historie przyjemnie i lekko. Chciałabym jeszcze raz podziękować Wam za udział i wysiłek, jaki włożyłyście w te prace.

~Saphira


PRZYZNAŁYŚMY PUNKTY W 5 KATEGORIACH
W KAŻDEJ KATEGORII MAXYMALNIE
5 PUNKTÓW DO ZGARNIĘCIA

estetyka

styl

zgodność z tematem

poprawność

treść


OCENA PRAC – KOLEJNOŚĆ ALFABETYCZNA


„Noc Halloween” – Sayuri


OCENA SAPHIRY 

estetyka 1/5

Już od samego początku przeraził mnie odrobinę tekst, który nie był wyjustowany. Wybacz, ale akurat mam na to uczulenie. Podobna sytuacja z akapitami. Nie było ich w ogóle, przez co naprawdę wszystko nam się skleja, aż bolą od tego oczy. Ujmuję punkty za te wspomniane rzeczy. Jeden punkt na zachętę i tylko dlatego, że rozmiar tekstu oraz czcionka były zgodne.

styl 4/5

Sam styl jest w porządku. Mamy bogate opisy i mnóstwo epitetów, co mi bardzo się podobało. Mogłam wyobrazić sobie Twój świat, który wykreowałaś. Halloween bardzo fajnie oddane. Może troszkę nawet za słodko, aniżeli z pazurem, jak na to święto przystało. Było na pewno cukierkowo. „Czarownica popatrzyła z fascynacją na szyję mężczyzny, z której ulatywał niebieski płomień”. – Zainteresował mnie ten płomień. Jeżeli chodzi o punkty, to śmiało daję cztery.

zgodność z tematem 5/5

Tutaj na pewno mogę obdarować Cię kompletem punktów. Temat Halloween jak najbardziej zachowany. Sam tytuł na to wskazuje, a treść także do niego się odnosi. Zgodność na pewno w pełni zachowana.

poprawność 3/5

„Dzieciaki pisnęły wystraszone, a z ich plastikowych wiaderek wysypały się cukierki, po czym zaczęły uciekać”. Nie bardzo rozumiem. Chyba chodziło o to, że dzieci zaczęły uciekać, tak? Z tego zdania wnioskuję, iż jednak to cukierki dały nogę.
Zapis dialogów na pewno powinien wyglądać inaczej.

Brak interpunkcji w wielu zdaniach.  Zdania składowe także powinny być oddzielone przecinkiem. Może warto poczytać coś w tym temacie, by doskonalić swój warsztat. Przyznaję trzy punkty, gdyż nie było tak tragicznie. Błędy nie raziły mnie zbytnio, ale mogłaś lepiej dopracować tekst.

treść 3/5

Nie nudziłam się podczas czytania, jednak brakowało mi jakiegoś zwieńczenia tej historii. Było nawet przyjemnie, ale zakończenie trochę mnie rozczarowało. Być może ograniczał Cię limit.
Dialogi w mojej opinii były odrobinę drętwe, ale to może przez charakter tego tekstu. Noc Halloween ładnie opisana, aż chciałoby się dołączyć do Sabriny i jej towarzysza. Tutaj także trzy punkty ode mnie.

od Saphiry: 16/25


OCENA NESSY

estetyka: 1/5

Na początku planowałam dać 0, ale stwierdziłam, że przynajmniej krój i rozmiar fontu zgadzają się w całym tekście. Naprawdę, wyjustowanie to jedno kliknięcie. Wcięcia pierwszego wiersza przy akapitów – drugie. Zawsze sądziłam, że to absolutny must have, jeśli chodzi o edycję tekstu.

styl: 3/5

Przyjemnie piszesz. Plus za opisy – co prawda bardzo proste, ale dość obrazowe, bym z łatwością wyobraziła sobie to, co przeżywa Sabrina. Dialogi wypadają ciut gorzej; wydają się sztuczne i trochę na siłę. Podobne wrażenie wzbudza we mnie końcowa scena z Willem, ale zdaję sobie sprawę, że to wina narzuconego przez nas limitu długości tekstu. Mając do dyspozycji tak niewiele miejsca, bardzo trudno przedstawić wiarygodną relację. Mimo wszystko poradziłaś sobie nieźle.

zgodność z tematem: 5/5

Noc Halloween, zabawa z okazji Halloween, przebierańcy i zbieranie cukierków… Wszystko się zgadza. ;)

poprawność: 1/5

Oj, oj… Nie ukrywam, tutaj zaczęły schody. Saphira wspomniała już o mieszających się podmiotach (uciekające cukierki na zawsze w naszym sercu <3) i niepoprawnym zapisie dialogów. Mnie boli zwłaszcza to drugie, zaczynając od wszechobecnych dywizów, po wyraźny problem z poprawnym przejściem od wypowiedzi do narracji. Nie jestem zwolenniczką wynajdowania koła na nowo, więc podrzucę Ci ten artykuł: KLIK. :3

Opisy na spokojnie dało się rozbić na więcej akapitów, dzięki czemu tekst stałby się bardziej przejrzysty. Plus to, co wrzuciło mi się w oczy podczas czytania:


Po za tym było parę żelków i miętusów.” – poza tym


Mam też wrażenie, że średnio lubisz się z przecinkami:


„Dziewczyna popatrzyła za nimi, śmiejąc się głośno.”

„Czarownica rozejrzała się po sali, zastanawiając się od czego zacząć […]”

„zostali otoczeni przez głośną muzykę, graną przez orkiestrę”


Sporo jak na tak krótki tekst, prawda?

treść: 3/5

Ogółem podobało mi się, nie męczyłam się przy czytaniu. Pomijając potknięcia, o którym pisałam wyżej, całokształt jest naprawdę okej. Pomysł dyskoteki dla istot nadnaturalnych i mieszających się światów ma w sobie coś ujmującego. Zresztą bardzo ładnie oddaje zamysł Halloween i starych wierzeń. W końcu od samego początku taki był cel tego święta: przekonanie się do śmierci i wiara w to, że tej nocy granice między światami żywych i umarłych się zacierają. Skoro tak, dzieci nocy również mogą się zabawić. :D 

od Nessy: 13/25


SUMA: 29/50


„Jesieniara” – Sayuri7

OCENA SAPHIRY

estetyka 5/5

Nie mam się do czego przyczepić, jeżeli chodzi o estetykę. Tekst jest przejrzysty, wyjustowany, mamy akapity i poprawny zapis. Czego chcieć więcej? Przyznaję pełen pakiet punkcików w tej kategorii. 

styl 5/5

Przemknęłam tak szybko przez tekst, że musiałam przeczytać go po raz drugi. Cudowne smaczki dla czytelnika, jeśli chodzi o opisy i porównania. Bardzo fajnie było chłonąć każde zdanie. Urzekło mnie między innymi jedno:

„(...) a magia mruczy w jej ciele niczym zadowolony kot, że nie musi być tłumiona na każdym kroku”. Toż to musiał być ponownie pełen pakiet. Coś za dobrze Ci idzie :P

zgodność z tematem 5/5

Tutaj nie ma o czym za wiele pisać. Zgodność z tematem jest na pewno. Mamy napomknięcie o Halloween, opisy także to zwiastują. Klimat jak najbardziej zachowany. Pięć na pięć.

poprawność 5/5

W oczy rzuciło mi się to fragment zdania:

„(...) nawet wiedźmy umieją w modę (...)” – Być może czegoś zabrakło lub inaczej miało to wybrzmieć? Nie doszukałam się innych błędów. Uważam, że było naprawdę dobrze pod względem poprawności. Komplet punkcików leci do Ciebie.

treść 4/5

Już od pierwszego zdania pobudziłaś moje kubki smakowe i wyobraźnię tak, że musiałam dorwać mocne espresso. Autentycznie! Dalsza część oceny już była w towarzystwie małej czarnej. Swoją drogą ciekawe, jak smakuje pumpkin spice latte? 

Wspomnienie o „kotach pusheen” – aż się uśmiechnęłam, bo uwielbiam te kociaki. :P

Sabat i rytuał brzmią niezwykle dobrze. Szkoda, że nie mamy kontynuacji, bo chętnie przeczytałabym o tym więcej. Przyjemny, lekki tekst, ale poczułam mały niedosyt. Było kolorowo i kawowo, jednak czegoś mi jeszcze zabrakło. Cztery na pięć w tej kategorii.

od Saphiry: 24/25


OCENA NESSY

estetyka: 5/5
Elegancko. Nic dodać, nic ująć.

styl: 5/5
Coś pięknego. Popłynęłam z opisami i klimatem, który oddałaś. Bawisz się słowami, wplatasz ciekawe porównania i jesteś konsekwentna w dobrze słów. Czarownicę-jesieniarę kupuję w całości, ot co!

zgodność z tematem: 5/5
To moje klimaty, okej? Jesienny klimat poczułam już w pierwszym akapicie. Motyw Halloween aż się prosił i był, więc leci komplecik.

poprawność: 4/5
Zaledwie kilka drobiazgów:

Uwielbiam ten okres” – A nie „uwielbia”? :D
„Nie ma na myśli jakiś podstępnych zaklęć” – jakichś
„Pochodziła od wędrownego cygańskiego orszaku na węgierskich ziemiach. Poznała , kiedy […]” – Skoro poznała orszak, to raczej „go”. 

treść: 5/5
Jak wspomniałam, kupuję bez zbędnych uwag. Masz mnie całą tą narracją. I poruszeniem tematów, które są mi wyjątkowo bliskie. Tarot, wampiry energetyczne, znaczenie imienia… Wleciał głębszy reaserch, czy może interesujesz się takimi rzeczami? Jako córka wróżki jestem bardzo ciekawa. ;>

od Nessy: 24/25

SUMA: 48/50


„Dyskoteka dla wiedźm” – Golden Eye

OCENA SAPHIRY
estetyka 5/5
Tekst nie razi w oczy. Jest to, co ma być. Nawet zaproszenie zostało ładnie wydzielone w całości. Jak najbardziej jest okej, mnie się podoba. W tej kategorii całe pięć punktów.

styl 4/5
Na pewno pewna lekkość bije z Twojego dzieła. Tekst dobrze się czyta. Dialogi nie były sztuczne i wymuszone, ale naturalne. Może więcej opisów mogłoby się pojawić. To jedyne, co nasuwa mi się po przeczytaniu. Cztery na pięć punktów zmierza w twoim kierunku.

zgodność z tematem 5/5
Bez wątpienia od razu mogę rzec: pięć punktów w tej kategorii dla Ciebie z uwagi na zgodność z tematem. Mamy wspomnienie o Halloween, klimat jak najbardziej się zgadza. Historia z odrobiną dreszczyku. Full punktów w tej kategorii.

poprawność 3,5/5

Wyłapałam jedynie:
„Postać ruchem ręki kazała jej [iść] za sobą”. – Chyba chodziło o słowo „iść”, jeśli dobrze wnioskuję.
„Uniosła głowę wysoką [wysoko] i nie patrząc na strażnika, przekroczyła próg grobu”. – Tutaj chyba jedynie literówka.
„(...) powiedział[,] wskazując przejście” – Tutaj brak przecinka. 
Jedynie te błędy dostrzegły moje oczy. Tekst dobrze się czyta, nie ma większych błędów, przynajmniej ja nie natknęłam się na inne podczas czytania. Wydaje mi się, że błędy te zniknęłyby, gdybyś jeszcze raz przejrzała tekst. Trzy i pół na pięć punktów ode mnie.

treść 5/5

Sam tytuł „Dyskoteka dla wiedźm” intryguje. Mamy ciekawe zaproszenie, które zwiastuje dobrą zabawę. Fajny klimat tej historyjki. Zakończenie w mojej ocenie chyba najlepsze z wszystkich trzech prac. Mamy taką lekką niepewność, jest dreszczyk i chwila zastanowienia: co byłoby dalej? Mnie się bardzo podobało. Mogłoby z tego powstać całkiem ciekawe opowiadanie, nie sądzisz? :D To tylko taka moja sugestia. Wędruje do Ciebie komplet punktów w tej kategorii.

 od Saphiry: 22,5/25

OCENA NESSY

estetyka: 5/5

<3

styl: 4/5

Zgrabne opisy, choć również mnie czegoś brakowało… Może przez rozbudowanie „Jesieniary”? Niemniej posługujesz się naprawdę ładnym, lekkim językiem, a z tekstem spokojnie można popłynąć.

zgodność z tematem: 5/5

Mamy Halloween, mamy mroczny klimacik. Czego chcieć więcej?

poprawność: 3/5

Podbijam to, co napisała Saphira. Od siebie dodam przede wszystkim coś, na co zwróciłam uwagę już w pierwszej pracy: dywizy.

Tu mamy trochę powtórzeń:

„Tydzień wcześniej do Magdy przyszedł list, który zaraz po przeczytaniu ukryła między książkami do anatomii, by mieć pewność, że współlokatorka go nie znajdzie. Teraz wyjęła go, chcąc kolejny raz przeczytać jego treść”.

„mruknęła, mijając grupę pijanych” – zaginął przecinek

Są jeszcze wspomniane przez Saphirę literówki. Również mam wrażenie, że część błędów spokojnie dałoby się wyłapać, gdybyś przeczytała pracę przed wysłaniem. ;)

treść: 5/5

Tu mnie masz. Tajemnicza impreza, genialny motyw babci i zakończenie z rodzaju tych, które osobiście równie mocno wielbię, co i szczerze nienawidzę. Poprosiłabym o rozwinięcie, ale z drugiej strony… Cóż będzie lepsze, jeśli nie nutka tajemnicy?

 od Nessy: 23/25


SUMA: 45,5/50


OGŁOSZENIE WYNIKÓW

Nadszedł w końcu czas, by wyłonić zwycięzców.

Pamiętajcie: w naszym konkursie nie ma przegranych. Mamy trzy naprawdę dobre prace i wszystkie uczestniczki znalazły się na podium :)

Po podsumowaniu punktacja przedstawia się następująco:


I miejsce: Sayuri7 – „Jesieniara”

II miejsce Golden Eye – „Dyskoteka dla wiedźm”

III miejsce: Sayuri – „Noc Halloween”


Serdecznie gratulujemy!


Bardzo prosimy Sayuri7 o kontakt z Nessą: KLIK.

Edit by Ness: A ja od siebie dodam, że z racji wyrównanego poziomu chętnie nagrodziłabym wszystkie trzy uczestniczki. Zwyciężczyni ma absolutnie pierwszeństwo, więc śmiało – jestem otwarta na najbardziej wymagające graficzne wyzwanie. Niemniej Golden Eye, Sayuri… Jeśli mogę coś dla was zrobić, piszcie bez wahania. Coś podziałamy! :D

2 komentarze:

  1. Wow, dziękuję bardzo :D
    Ah, literówki. To mój odwieczny wróg. Ale co zrobić, każdy ma swoje słabe strony. Czekam na opublikowanie prac, z przyjemnością przeczytam pozostałe dwa cudeńka. Dziękuję Wam za możliwość napisania tekstu, wasze konkursy to świetna zabawa, przerywnik w normalnym pisaniu ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo, zasłużone :P Wiadomo, drobne błędy zdarzają się nawet najlepszym. :) Warto więc pracować nad tym, by dążyć do perfekcji.
      My także dziękujemy za udział :* Prace niebawem opublikujemy. Pozdrawiam!

      Usuń